tisdag, februari 02, 2016

The New Batman Adventures!

Ja, här kommer nu inlägget som jag sa skulle vara riktigt personligt för mig. Faktiskt så är det inte bara personligt, det är en förolämpning mot mina fangirlegenskaper; The New Batman Adventures! Jag vet inte ens hur jag ska börja beskriva det, så fruktansvärt är det! Animationen, karaktärerna, mer eller mindre allt...!

Jaja... *andas ut*... Vi börjar med att gå rakt på sak: Jag avskydde det lilla jag har sett hittills av serien. Jag har inte sett mycket, men ändå tillräckligt för att avgöra att det är förskräckligt! Det märks att det har gått tid mellan Batman: The Animated Series och denna The New Adventures of Batman, bland annat animationen har försämrats fruktansvärt. Vore det inte för röst och namn så skulle karaktärerna inte kunna definieras som samma karaktärer som tidigare. Jag har som sagt bara tittat lite på den här nyare serien, för jag tog det så illa att allting var så annorlunda till det sämre. Bland annat så har en ny Robin kommit in i bilden, en liten pojke dessutom. Dick Grayson, som var den förste Robin, har lämnat Batmans sida och är nu kallad Nightwing. Hans band till Batman är absolut inte detsamma som tidigare då de var som far och son, eller bröder. Nu är de mer bekanta, det finns ingenting som berättar att dessa har levt och samarbetat med varandra under en mycket lång tid. Det ger lite hopp när Dick återvänder till Batmangrottan där Bruce Wayne, alltså Batman, tränar den nye Robin. Mycket mer har jag inte sett, förutom en episod som förklarar hur Dick slutade som Robin och lämnade Batman för gott. Den episoden tog jag personligt, den var otroligt hjärtskärande för mig!


^ Ja, där ovanför har ni videon. Det var sista droppen för mig med den här nya serien. Jag gillade tanken på Dick/Robin och Barbara Gordon (Batgirl) som ett par. Ungefärligt jämnåriga, lite trotsig och kaxiga personligheter, med mera. Fast att Dick lämnar Bruce, som varit mycket som en fosterfar eller storebror för honom, var droppen som fick bägaren att rinna över. Jag ångrar så innerligt att jag såg det där klippet, för jag grät så länge efter att ha sett det. Det var inte okej, det var inte okej...! De har kämpat tillsammans sida vid sida i många år, hållit ihop i de svåraste av tider, alltid sett efter varandra, med mera. Det här är personligt!

Fast ja, det finns mer att gnälla om också. Exempelvis nye, lille Robin. Han känns bara så onödig och så blank i jämförelse med Dick Grayson. Den nye Robin känns så ytlig på något sätt, han har inte samma djup som Dick hade/har. Han är ingenting annat än otroligt störande och fruktansvärt irriterande! Ta bort honom!

Animationen ser mycket kantigare ut här än den gjorde tidigare. Karaktärerna kändes mer levande förut, även i tecknad form. Nu känns allting så fyrkantigt och stelt, inte ens färgerna känns som samma längre.

Sedan har vi mitt nästa problem med serien, vilket jag nästan redan har tagit upp, men det är att Robin inte är densamme som tidigare. Eller ja, egentligen syftar jag ju just nu inte på Robin, utan Dick Grayson. Han är inte Robin längre, nu är han känd som Nightwing. Det är ett bra namn och hans design är faktiskt ganska så bra för den här serien, det ska jag ändå säga till fördel, men det håller inte. Han är inte densamme längre. Givetvis förändras alla med tiden, men Nightwing känns mer ytlig och kall än Robin var. Att folk förändras med åren är naturligt, men det ska inte vara till det sämre och det ska inte förstöra starka band mellan folk.




Ja, vad finns det INTE att tycka illa om här? Allting är förstört, men framförallt det som jag älskade mest med Batman: The Animated Series, nämligen vänskapsbandet mellan Dick Grayson och Bruce Wayne. Det var den första tecknade seriens höjdpunkt, det var hela anledningen till att jag började se serien igen. Jag ville se mer av Dick och Bruce som de bröder de var. (Okej, inte biologiskt, men fortfarande bröder!)






Sedan så var det en sista sak jag tänkte ta upp här: Skurkarna! Förutom att deras animation har försämrats så är de inte lika intressanta längre. Harley Quinn som var den tidigare seriens bästa skurk är inte ens hälften så rolig längre. Någonting som jag inte kan sätta fingret på har förändrats till det sämre. Detsamma gäller exempelvis Poison Ivy, som också har varit en favorit för mig väldigt länge. Någonting gick knas med dem.

P.S. Nej, jag har ingen aning om varför texten har en annorlunda färg under vissa delar av inlägget. Det får ni fråga Blogger om, för jag har försökt att redigera och rätta till dessa felsteg. Internet är ju Internet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar