tisdag, februari 02, 2016

Batman: The Animated Series!

Ja, NU börjar vi tala intressant här; Batman - The Animated Series, som jag nämnde i föregående inlägg, är en mycket sevärd TV-serie. Den här har så många bra element i sig att jag inte ens vet vart vi ska börja den här gången, men jag tror att vi börjar med animationen den här gången och sedan går vi till andra bra saker.

Till skillnad från serien jag skrev om i mitt tidigare inlägg så är den här seriens animation åtminstone levande. Visst, den är inte spektakulär, men ser vi på budgeten och vilken tid de gjordes under så är det riktigt bra animerat. Karaktärerna känns levande och genuina, inte stela och plastiga som i många andra "barnprogram" från den tiden. Ibland pausar jag bara för att få titta på den fina animationen av karaktärerna som alla i fokus känns så genuina och mänskliga, det inkluderar skurkarna. Kort sagt; Riktigt bra animation!


(Båda karaktärerna, inte bara den talande, känns levande. Det är riktigt bra för en tecknad TV-serie.)

Nu, till karaktärerna. Som sagt så känns de alla väldigt levande och intressanta på sina egna sätt. Visst finns det vissa karaktärer som känns lite tråkiga och kanske även onödiga, men de bättre karaktärerna räddar alltid det. Om vi börjar med att tala om skurkarna här så ska jag säga att alla skurkar är mer eller mindre intressanta på sitt eget sätt, men den allra bästa är helt klart Harley Quinn. Det är inte ofta som kvinnliga karaktärer får vara så roliga, men hon är ett undantag. Inte nog med att hon är en av Batman-seriens bästa skurkar, jag skulle vilja påstå att hon är en av 90-talets bästa skurkar. Hon är rolig, hon är knasig, men smart, hon har tokiga idéer och är riktigt kärleksfull på sitt eget märkvärdiga sätt. Hennes "förhållande" med Jokern är dessutom ett som visar hur vissa kvinnor verkligen hjärntvättas av män som misshandlar dem. Jokern är riktigt elak mot Harley till och från, men hon stannar ändå kvar hos honom - övertygad om hans kärlek till henne. Så ser väldigt många våldsamma och sjuka relationer ut, så hon är definitivt genuin och mänsklig.


Ja, gulligaste lilla Harley! Hon är ju för gullig, men tyvärr så måste vi gå vidare till nästa karaktär jag tänkte ta upp. Givetvis kan jag inte ta upp alla karaktärer här, men jag tänkte ta upp fyra till ikväll. En av dem kommer även att få ett helt eget fangirlinlägg här på bloggen, men det tar vi då. Nu går vi vidare till huvudkaraktärens butler och fosterfar, nämligen Alfred! Han är en riktigt intressant karaktär som är rolig på ett stelt sätt. Han finns alltid där, han står alltid till tjänst, han bryr sig om både Bruce Wayne (alltså Batman) och Dick Grayson (Robin). Visst, det är en butlers jobb att stå till tjänst nästan hela tiden, men han håller sin chefs hemlighet trygg och är otroligt lojal. Även när Dick är arg på Bruce över hemligheter så finns Alfred där för båda två och värderar alltid Dicks säkerhet högt medan han litar på Bruce till etthundratio procent. Vad som gör Alfred så rolig är dock hans roliga kommentarer. Vid ett tillfälle när Dick säger att han undrar vad de skulle göra utan Alfreds hjälp så svarar Alfred att han undrar detsamma, utan att verka skrytsam.


Ja, det var då Alfred. Nästa karaktär jag tänkte ta upp är Poison Ivy, som också är en riktigt bra skurk. Hon är stolt, hon är stark, hon är listig, hon är fräck, hon är matriarkal, hon är väldigt många saker. Det finns så många patriarkala karaktärer i den fiktiva världen, så det är trevligt att se en matriarkal skurk som omväxling. När jag var barn så var faktiskt Poison Ivy min favoritkaraktär i serien, på något sätt så gillade jag alltid hennes fanatism kring växter. I en episod använder hon växter för att "föda" barn och i en annan episod så försöker hon lära Harley Quinn att klara sig utan sin älskade Joker. Flickorna sätter en massa karlar på plats och Poison Ivy gör allt i sin makt för att Harley ska bli en stark, självständig kvinna som inte behöver en mans bekräftelser. Vore det inte för att de begår brott så skulle det vara riktigt inspirerande.

Ja, klockan går och det finns fortfarande en del att skriva om i inlägget, därför måste vi gå vidare nu. Nästa karaktär, som blir kvällens näst sista, blir Brice Wayne (Batman). Med andra ord seriens huvudkaraktär. Han är egentligen inte alltför intressant, måste jag erkänna, men ganska mörk för att vara series hjälte. I sin Batmanform är han åtminstone ganska mörk, samtidigt som han är modig och smart. I sin Bruce-form är han dock riktigt generös och vänlig, med mera. Hans backstory är dock ganska intressant, hur han förlorade sin familj tidigt och sedan hur han blev Batman. Dessvärre är han inte alltför intressant ensam, men när han har sin fosterson/"lillebror" Dick Grayson med sig så är det en annan sak. Då blir saker och ting mer intressanta. I en episod där vi får veta hur Dick hamnade hos honom så får vi se en riktigt fin sida av Bruce. Han ser en stackars ensam pojke som förlorat sina föräldrar och bestämmer sig då för att ta hand om honom som en fosterfar. Det är en riktigt fin sida av Bruce, en fin sida som är riktigt rörande. Tyvärr så är varken Batman eller Bruce någon vidare intressant figur på egen hand, det är när Dick Grayson är med som saker blir intressanta. Sättet som Bruce bryr sig om Dick är dock riktigt rörande och definitivt seriens höjdpunkt!

Nu har vi sedan karaktären som blir kvällens sista, nämligen Dick Grayson. Med andra ord, pojken som blir "fosterson"/"lillebror" åt miljardären Bruce Wayne. Dick Grayson, även känd som Robin, är definitivt seriens bäste karaktär och höjdpunkt. Han är tjurskallig, men omtänksam. Lite kaxig, men inte naiv. Mitt enda problem med honom är att han är med lite för lite och ibland har för lite att göra, men han är en så underbar karaktär att jag njuter av varenda sekund han är med i bild. Precis som många andra så undrar ju även jag hur gammal den här tjusige pojken är. Han går ju på college, så jag misstänker att han är någonstans mellan 20-23 år gammal. (Jag har ingen koll på collegeåldrar.) Även han har en riktigt intressant backstory och jag gillar faktumet att han är en rumänsk rom, för minoritetsgrupper behöver synas och höras mer. Han har en starkare karaktär än Bruce Wayne, men fungerar också bäst i sin mentors sällskap. Återigen, jag gillar bandet mellan dessa karaktärer. Att de är som bröder eller som far och son finner jag så fint, jag är svag för sådana band. Sättet de finns där för varandra, sättet som de bryr sig om varandra, sättet som avslöjar deras starka historia. Dick tillhörde från början en cirkusfamilj och miste sina föräldrar under en föreställning, så Bruce Wayne "adopterade" honom och tränade honom att bli Robin för att bekämpa brott vid hans sida.

Ja, så det var då några av de viktigaste karaktärerna. Nu, till sist, lite kort om storyn. Eller ja, den känner ni väl alla till redan. Batman är en maskerad man i fladdermusform och har som självtaget uppdraget uppdrag att skydda staden Gotham från brottsligheter. Vid sidan av Batman är han Bruce Wayne, en miljardär som äger en massa olika företag och även arbetar för välgörenhet. Vid sin sida har han sin "fosterson"/"lillebror" Dick Grayson som hjälper till med hans brottsbekämpande. Storyn är till viss del lite klyschig och inte så originell, men varje episod är ett nytt intressant kapitel och det förekommer fall där Batman faktiskt inte vinner sina strider. Jag lovar er att serien är sevärd och tidsvärd, åtminstone de tre första säsongerna!


P.S. Än en gång har jag ingen aning om varför vissa delar av inlägget får en annan färg eller knasigt format!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar