söndag, juli 02, 2017

Prostitutions-/porrbranschen!

Hej! Detta inlägg har tagit mig flera dagar att skriva och jag har flera gånger funderat på om jag verkligen ska publicera den, men jag känner och tänker att detta är någonting som fler måste tala om. Så, var beredda på en riktigt lång text. Ikväll tänkte jag skriva om ett riktigt känsligt och komplext ämne, nämligen prostitution. Väldigt stor del av texten kommer att vara baserad på mina tankar kring ämnet, men också en del som jag har läst i olika grupper på nätet (framförallt Facebook). Jag är extremt emot allt som prostitutionsbranchen står för, men ska försöka att vara så saklig som bara möjligt. Now, here it goes:

Överallt på nätet pågår alltid diskussioner om huruvida det är "okej" att titta på porr eller inte. Oavsett vad en tycker i den frågan så är det högst viktigt att vara medveten om att så gott som all porr består av potentiella övergrepp och våldtäkter. En kan så gott som aldrig, (om någonsin), veta att det filmats under säkra omständigheter eller om det finns samtycke från alla parter att videorna/fotona sprids. Många som tittar på porr använder argumentet "Men de är ju skådisar, det är inte på riktigt", men så enkelt är det inte. En porrfilm går inte att jämföra med exempelvis en actionfilm, för det sistnämnda består av skådespel och en massa tricks för att ingen ska bli skadad, en porrfilm har inte ens i närheten av samma säkerheter eller garantier. Här kommer också argumentet "Men ALL porr/prostitution består inte av övergrepp/våldtäkter", som är precis tjatigt som "Inte alla män". Varför är det ett uttjatat "argument", undrar nog några. Därför att en aldrig någonsin kan veta under vilka omständigheter videorna/fotona är skapade. Jag hoppas att de flesta är medvetna om att prostitutionsbranchen i extremt många (om inte de allra flesta) fall består av övergrepp, våldtäkter, misshandel, hot och/eller droger. Så, nej, porr består INTE av skådespel. En skådespelare har betydligt bättre skydd och då är allt våld helt på låtsas, vilket det verkligen inte är i porrindustrin.

Fast, trots allt ovanstående, vad tycker jag om prostitution i sig? Tycker jag att prostitution ska vara lagligt? Jag kan inte förneka att det är en extremt komplex och svår fråga, för hur mycket jag än föraktar branschen är det ju faktiskt inte min sak att döma folk som deltar i den. Jag har inga problem med att fördöma hela branschen och alla som försvarar sin "rätt" att titta på porrfilmer, men däremot så skulle jag aldrig döma någon som säljer sin egen kropp. Eller okej, jag skulle verkligen aldrig förespråka att sälja sin kropp, men jag kan inte heller döma någon som gör det.

En väninna till mig frågade mig för en tid sedan hur Femifantasy såg på prostitution, men föreningens syn på saken ska vi inte diskutera här och nu. Min väninna sa att hon tycker att prostitution ska vara lagligt för att kunna ge prostituerade en bättre trygghetsgaranti. Samtidigt som jag är starkt emot branschen så tycker jag absolut att hon har rätt i att saker skulle riskera att bli ännu värre ifall prostitutionsbranchen blev olaglig. Både min väninna och jag är eniga i att oavsett vad en tycker om att porrindustrin så måste en åtminstone kunna stå för att den behöver ses över för att kunna ge prostituerade bättre skydd, för nu består den så gott som helt av övergrepp och dylikt. Som jag skrev ovan så kan en aldrig veta vad som skett innan filmkamerorna börjar filma eller efter att de har slutat filma. Därför så har jag inga problem med att förakta hela prostitutionsbranchen, men skulle som sagt aldrig döma en som ger sig in i den. Självklart så förespråkar jag verkligen inte att någon ska sälja sin egen kropp, men det är heller inte min plats att döma folk som gör det. Fast om någon väninna till mig en dag sa att hon tänkte satsa på att bli prostituerad för att kunna få extrapengar skulle jag starkt avråda henne från det med tanke på hur vidrig och otrygg den branschen faktiskt är, men jag skulle inte döma henne ändå.


Någonting som debatteras fram och tillbaka också är ifall porrtittande leder till våldtäkter, men vad jag känner till så finns det inga konkreta bevis för det påståendet. Fast det skulle ju såklart inte förvåna mig om det faktiskt stämmer, men då jag inte har några konkreta bevis på påståendet så tänker jag inte gå in mer på det. Däremot så tror jag säkert att porrindustrin ger en vansinnigt snedvriden syn på sex, romantik, erotik och sexualitet. Jag har varit nära vän med kvinnoförtryckare som älskat att titta på porrfilmer och menat att det är en sund, trygg bransch. Varför i hela himlasjöar jag har varit nära vän med kvinnförtryckare kan vi tala om någon annan gång, för det kan bli en lång text.

Att titta på porr är inte en mänsklig rättighet, men ändå är det många (män) som insisterar på att försvara sin "rätt" att titta på potentiella övergrepp i form av porr. Dessa säger också gärna att en skuldbelägger prostituerade om en fördömer branschen, men som jag skrev tidigare så är det stor skillnad på att fördöma en bransch och på att fördöma en individ. Vi måste kunna tala om hur vidrig porr-/prostitutionsbranchen är utan att bli anklagade för att skuldbelägga andra. Så, fördöm gärna branschen, men var försiktiga med att döma prostituerade. Vi kan aldrig veta vad som ledde personen in i den branschen, men det vi faktiskt kan veta säkert är att dessa måste skyddas mer.


Detta inlägg har varit jättejobbigt och energikrävande att skriva, för jag blir upprörd bara över att tänka på hur folk blir behandlade inom porrindustrin. Jag vet att det blev en och annan upprepning här och där, men det är ändå viktigt att tala om. Tack för att ni tog er tiden att läsa igenom det här jättelånga inlägget. Sprid det gärna vidare och tala med folk du känner. Hjälp till att skapa ett bättre skydd med bättre försäkringar för alla prostituerade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar