onsdag, september 30, 2015

Disneyprinsessor - Mina 10 favoriter!

Hej där! Nu ska ni få det utlovade nya Disneyinlägget jag talade om för en tid sedan. Sist var temat skurkar, den här gången ska vi tala om ett av Disneys mest kända element, nämligen deras prinsessor. Så, här har ni nu en lista över mina tio favoriter bland Disneyprinsessorna. Observera att jag nu bara inkluderar tecknade prinsessor från Disneys klassiker, därför kommer inte exempelvis Rapunzel att finnas med på listan även om hon är en underbar karaktär. Precis som med mor Gothel får ni nöja er med en bild utan beskrivning.


Två andra hjältinnor som ni inte kommer att få se på den här listan är Esmeralda och Mulan. Båda är helt fantastiska utan det minsta tvekan och jag älskar båda två, MEN de är INTE några prinsessor. Återigen, de är definitivt hjältinnor och fantastiska karaktärer, men här är det fokus på Disneys prinsessor. Även dessa underbara kvinnor får ni nöja er med foton på utan beskrivningar. Kanske får de egna inlägg i framtiden.


Ja, då sätter vi igång med listan. Här kommer mina tio favoriter av Disneys tecknade prinsessor!

10. Askungen från Askungen (Ja, som ni alla vet så heter filmen "Askungen".)

En optimistisk och vänlig karaktär, för att nu inte tala om tålmodig. Hon gör ingenting annat än att jobba hela dagarna och hur elak hennes styvfamilj än blir mot henne så förblir hon vänlig mot dem. Jag kanske upplever att hon är lite för vänlig och rar, men hon är definitivt inte en dålig karaktär för det. Hennes design är väldigt fin och även om hon är riktigt smal så ser hon inte ohälsosamt smal ut. Hennes film räddade dessutom Walt Disneys företag när det gick dåligt för det. Faktiskt så ska Askungen ha varit Walt Disneys personliga favoritsaga om infon jag har fått stämmer. Mitt enda problem är som sagt att hon är FÖR snäll, men hon är ändå en fin karaktär om än orealistisk. Fast hon är ju en sagofigur, de ska inte vara realistiska. När jag var barn älskade jag henne riktigt mycket, men idag tycker jag mest att hon är en helt okej karaktär som är nostalgisk. Uppriktigt sagt finns det inte mycket mer att anmärka på än den orealistiska vänligheten, men återigen så behöver inte sagofigurer vara realistiska. Hon är ju som sagt ändå en nostalgisk figur.

9. Aurora från Törnrosa

Ja, jag vet vad ni tänker. "Hon har ju ingen personlighet alls", "Skojar du med mig?", "Hon är ju jättetråkig och stereotypisk", etc. Ja, jag ser vad ni menar, men jag gillar henne ändå. Uppriktigt sagt så vet jag inte varför, men det är någonting med henne som jag tycker om. Filmen Törnrosa har alltid varit en av mina största favoriter av Disneys verk. Jag växte upp med den finska dubbningen av filmen och röstskådespelerskan Mervi Hiltonen som talar åt Aurora är verkligen fantastisk. På något oförklarigt sätt så gör hon karaktären riktigt intressant och trovärdig. Detsamma gäller Päivi Virtanen, som gör Auroras finska sångröst. Båda dessa kvinnor är jätteduktiga på att göra Aurora riktigt bra. Jag är heller inte så mycket för romantik, MEN Auroras sång "En gång i en dröm" är fullständigt underbar. Egentligen gillar jag varken den engelska eller svenska versionen det minsta, men själva musiken är så fantastisk. Jag älskar verkligen Pjotr Iltjitj Tjajkovskijs balettmusik som används i den här filmen. Jag vet att Aurora kunde ha mer personlighet, men hon är ändå en av mina favoritprinsessor. Återigen, jättebra jobbat, Mervi Hiltonen och Päivi Virtanen!

8. Eilonwy från Taran och Den Magiska Kitteln

Ja, hon ÄR en Disneyprinsessa. Hon kanske inte räknas som en officiell Disneyprinsessa, men hon ÄR Disneys yngsta prinsessa. Oavsett hur mycket folk skriker om Elsa från Disneys Frost så är det inte sant att hon är vare sig den första eller enda Disneyprinsessan som inte räddas av en man. Den första Disneyprinsessan som inte räddas av en man var faktiskt prinsessan Eilonwy! Jag vet att filmen "Taran och Den Magiska Kitteln" är riktigt underskattad, vilket jag finner sorgligt eftersom den är riktigt intressant. Det är dock inte någon ljus eller glad film, den är riktigt mörk och innehåller även en av Disneys otäckaste skurkar någonsin. Eilonwy är bra mycket mer hjältinna än hennes pojkvän Taran är hjälte. Hon räddar honom, kan sy, är den enda som ger den hårige filuren Gurgi en ärlig chans, hon är den första som backar när hon försöker försonas med Taran efter ett bråk, med mera. Filmen var en stor favorit för mig när jag var yngre, det enda jag saknade i filmen skulle väl ha varit sånger, men det kan jag väl leva med.

7. Jane från Tarzan

Ja, jag vet... "Vadå Jane?", "Hon är ingen prinsessa", "Hon får ingen prins", blablabla,,, Jaja, ni har ju en poäng, MEN jag räknar ändå med henne på listan. Hon blir tillsammans med Tarzan, som är adoptivson till gorillornas ledare som är nästan detsamma som en kung. Därför kan man definiera Tarzan som en prins, vilket gör Jane till en prinsessa när hon blir tillsammans med honom. Eller ja, jag kanske ska kalla henne för drottning eftersom Tarzan redan har blivit gorillornas ledare när Jane gifte sig med honom. Ser ni vad jag menar? Jaja, nog om det nu. Jane är en jättefin karaktär på alla plan. Hon är rolig, klumpig, vacker, etc. Hennes sätt att tala är så roligt när hon ska beskriva hur hon träffade Tarzan, för att nu inte tala om hur roligt det ser ut när hon försöker att kommunicera med Tarzan för första gången. Deras romans är också riktigt fin. Jag vet att jag har sagt flera gånger att jag verkligen inte är så mycket för romantik, men när det handlar om romantik som jag faller för så faller jag riktigt djupt. Jane och Tarzan är ett sådant exempel.

6. Kidagakash från Atlantis - En Försvunnen Värld

Ja, ännu en bortglömd och riktigt underskattad prinsessa. Kidagakash, eller Kida som hon kallas för, är Disneys äldsta prinsessa. Jag menar, hon är mellan 8500-800 år gammal. Hon är rolig, vild, modig, intelligent (finns det något språk i världen som hon INTE kan tala?) och normbrytande. Även den här filmen blev "misslyckad" när den kom ut eftersom Disney inte fick in så mycket pengar för den, vilket är synd eftersom filmen är riktigt bra. Kida är sorgligt nog riktigt bortglömd, men så himla intressant. Hon går emot normerna, hon är inte så fin i kanten, hon är riktigt civiliserad och ändå kan hon kriga när hon är tvungen. Hon är öppensinnad och välkomnar främlingar till Atlantis trots sin fars misstycke. Hon är nyfiken och vill lära sig mer om dessa främlingars värld, hon är villig att offra sig själv för sitt folk. Underskattad hjältinna!

5. Pocahontas från Pocahontas (Ja, filmen heter så, precis som i Askungens fall.)

Oh, nu börjar vi komma till karaktärer jag verkligen älskar. Hela den här filmen är så underbar att jag inte ens har ord för det. Pocahontas och även alla fyra kommande prinsessor var jättesvåra att placera ut siffror på. Den här filmen är verkligen underbar och detsamma gäller dess huvudkaraktär. Hon är modig, bestämd, normbrytande, stark, välvillig, nyfiken, förtryckbekämpande, med mera. Oh, hon är så bra! Hon var dessutom en av Disneys första icke-vita prinsessor. Hon är en indianprinsessa, men ändå. Pocahontas är också en av Disneys prinsessor som räddar dagen själva, utan hjälp från en man. Tvärtom så är det Pocahontas som räddar sin man här. Dessutom så stoppar hon ett krig som är baserat på rasism och främlingsfientlighet från båda hållen. Filmens skurk är ganska tråkig, men Pocahontas och även hennes väninna Nakoma har en vänskap som gör hela filmen bra. Visst hade vi kunnat önska oss mer av deras vänskap, men det vi fick se var inte illa. Sedan ska vi inte ens tala om Pocahontas två sånger som är så fantastiska. Jag älskar verkligen karaktären och hela filmen. Se den om ni inte redan har gjort det.

(Ja, även Nakoma är en så intressant karaktär att hon förtjänar en bild, hon också!)

4. Megara från Herkules

Oh, också en STOR favorit sedan flera år. Jag vet att hon egentligen inte räknas som en prinsessa, men i vissa versioner av den grekiska mytologin så var hon en prinsessa och det var också hennes andra inspirationskälla. Skälet till att jag definierar henne som en prinsessa är dock att hon blir tillsammans med Herkules, som är son till gudarnas konung Zeus. Därför är Herkules gudarnas prins, vilket automatiskt gör Megara till en prinsessa när hon blir tillsammans med honom. Dessutom så är hon, om någon, en riktig hjältinna! Vad finns det att inte tycka om hos den här kvinnan? Bestämd, elegant, tuff, mänsklig, något självisk, modig och återigen mänsklig. Hon har en bakgrundshistoria som får en att känna med henne och förstå varför hon är som hon är, hon är rädd för att bli kär igen efter en tidigare olycklig kärlekshistoria, hon arbetar för Underjordens härskare ett bra tag, men lär sig att hon gjort fel och räddar livet på mannen hon älskar. Hennes sång "Inte jag" är dessutom en av Disneys bästa sånger någonsin, jag älskar den verkligen.

(Ja, jag var tvungen. Den där låten är så himla underbart bra! Hur kan någon INTE tycka om den?)

3. Ariel från Den Lilla Sjöjungfrun

Ja, nu byter vi mönster från människor till sjöjungfrur. Ariel är prinsessan som återförde Disney på deras klassiska sagotema efter en lång paus. Hon är yngst av sju systrar, vilket är riktigt tydligt. Hon bryter emot reglerna, hon går emot en massa normer, hon kommer ofta försent till saker, med mera. Vad som fått folk att älska henne är dock främst hennes vackra sångröst, som filmen lägger mycket fokus på. Hon är också en prinsessa som inte räddas av en karl, åtminstone inte enbart. Okej, hennes pojkvän räddar dagen i slutändan, men hon har redan räddat hans liv tre gånger. Först räddar hon honom från att drunkna, sedan från att gifta sig med en ond sjöhäxa och till sist från att förintas. Ariel återförde Disneys feministiska tankar till filmerna, för efter henne kom många starka och självständiga kvinnor. Många menar att Disney inte innehåller någon feminism, men jag håller inte med. Disneys filmer har många feministiska innehåll. Ariel är definitivt en feminist. Hon nöjer sig inte med vad hon förväntas vara eller göra, hon vill dansa och därför ha ben. Många säger att filmens budskap är att en kvinna måste förändras för sin man, men jag håller inte med. Ariel ville ha mänskliga ben INNAN hon träffade sin kärlek, hon ville ha ben för att kunna dansa. Så nej, filmen handlar INTE om att kvinnor ska förändra sig för männens skull, den handlar om att inte låta normer och regler stå i vägen för någonting man drömmer om. För att nu inte tala om att den bevisar att fördomar kan vara farliga om de får styra för mycket och även att dåliga val får konsekvenser. Ariel får mycket att stå i när hon säljer sig själv till sjöhäxan i hopp om att få vara med sin älskade prins Erik.

(Ja, vi MÅSTE ha en bild av Ariel och hennes gullige vän Blunder tillsammans. De har en så fin vänskap!)

2. Belle från Skönheten och Odjuret

Ja, nästan allas favorit! Nej, jag kan inte klandra er. Hon är fantastisk! Modig, vacker, bestämd, feministisk, klok, normtrotsande, öppensinnad, ärlig, hjälpsam och vänlig. Hon är en utmärkt karaktär och definitivt en stark Disneysymbol för feminism. Jag älskar verkligen den här filmen och även Belles karaktär. Hon lyckas bokstavligt talat tämja en otäck best till att bli mänsklig och hon faller inte för byns patriarkale hjälte Gaston. Nästan hela hennes hemby anser att hon är konstig, men hon bryr sig inte. Hon älskar sina böcker och sagor, drömmer om att få åka på äventyr och lär sig att älska ett bokstavligt odjur. Det finns inte mycket mer att säga, utom att Belle är fantastisk och att hennes namn bokstavligt talat betyder "skönhet". Jag älskar dessutom hur hon avvisar Gaston hela tiden, byns hjälte som precis alla andra avgudar. Belle, du är bra!

(Ja, jag var tvungen. Det här är filmens BÄSTA replik, utan det minsta tvekan!)

1. Jasmine från Aladdin

Oh, prinsessan från den första filmen jag någonsin fick se! Det var jättesvårt att bestämma ifall hon eller Belle skulle få första platsen, men det blev Jasmine eftersom Aladdin var min första film. Oh, det finns inga ord för hur mycket jag älskar den här filmen. Jasmine är en prinsessa som inte vill vara prinsessa, men hon är inte dum för det. Hon är inte ens 16 år gammal och ändå så klok. Hon kritiserar tvångsgiften och är den första Disneyprinsessa som ordagrant uttryckt att hon inte är något pris någon ska vinna. Hon är modig, normbrytande, lite självisk och ändå så klok. Hon är dessutom väldigt begåvad och lättlärd. Det tar inte lång tid alls innan hon vänjer sig vid Aladdins vanor ute bland vanligt folk. Hennes kärlek var dessutom ingen prins, utan en föräldralös gatpojke. Det tar dessutom en TV-serie och tre långfilmer innan de äntligen gifter sig. Jasmine är modig, klok, mänsklig och inte heller lika ljushyad som sina föregångare. Det är inte något fel med att ha ljushyade karaktärer i fokus, men det är viktigt att upplysa och visa att alla inte är vita samt att man inte behöver vara vit för att vara vacker. Skönhet finns i alla former och alla färger. Som sagt så var ju dessutom Aladdin den första Disneyfilmen jag någonsin såg, så den är ju ganska speciell och det ger ju Jasmine pluspoäng på listan. Men framförallt älskar jag att hon säger ordagrant "Jag är inte nåt pris man vinner". Oh, den repliken är så bra. Jasmine har alltid varit en karaktär som jag har älskat riktigt högt.


Ja, det var mina favoriter bland Disneys prinsessor! Vilka är era favoriter, vill jag nu veta. Berätta för mig! Vi avslutar med att titta på den fina musikvideon "If you can dream" som sjungs av olika Disneyprinsessor. Lyssna och njut av den vackra texten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar