fredag, februari 12, 2016

Musikens betydelse!

Hallå där! Idag känner jag mig ovanligt utvilad, men det är nog för att min dygnsrytm sakta börjar bli som vanligt igen. Det tar ju tid, men jag börjar allt oftare lägga mig tidigt om kvällarna för att orka med allting som ska göras nästa dag. Det ska vi dock inte tala om nu, nu ska vi tala om musikens och sångens betydelse.

 

Är musik och sång viktigt för dig? För mig är det bland det viktigaste som finns. Det går inte en dag utan att jag måste lyssna på åtminstone ett musikstycke, en sång eller sjunga med till någon sång jag gillar. En enda dag utan musik är kaotisk!

Att jag har någon favoritgenre inom musikvärlden kan jag väl inte direkt påstå, jag gillar alla möjliga sorter. Däremot så har jag mycket svårt för skrikmusik, hårdrock (med undantag för opera), hiphop och RnB. Filmmusik, folkpop och operametall är tre genrer jag är riktigt förtjust i. Det inkluderar artister och grupper som alla möjliga olika Disneysånger, tillsammans med Timoteij, Sarek, Nightwish, med väldigt många fler.



När jag är ute och promenerar eller åker någonstans så måste jag alltid ha någon musikgaranti med mig. Mobilen, MP3-spelaren eller dylikt för att vara säker på att ha musik tillgängligt. Allra helst ska jag ha två musikenheter med mig för att vara på säkra sidan ifall en skulle få slut på batteri. Idag gjorde jag misstaget att gå en liten promenad utan batteriförsäkring. Min MP3-spelare dog innan jag kom hem, så jag tvingades promenera en bit utan musik. Tack och lov var det inte långt, om det hade varit det hade jag väl blivit knäpp.

 

Ja, dagar utan musik är inte mycket till dagar. Att sjunga med till sina favoritlåtar eller bara att sjunga sina favoritlåtar är ju givetvis också trevligt. Som indirekt ovannämnt så är jag fullständigt beroende av musik. En dag utan musik eller sång och jag förstörs. Det behöver inte ens vara långa stunder alltid, det kan räcka med en liten stund varje dag. Bara jag får lyssna på en musik som faller mig i smaken, om så en kort stund varje dag, så är jag nöjd. Sanningen är att jag har svårt att koncentrera mig utan musik medan jag skriver.

Ovanstående musikklipp är vad jag lyssnar på just nu i skrivande stund. Oh, vad älskar Lea Salonga!

Nu när saken kommer på tal så är det länge sedan jag övade på sång, men under hösten hände det några gånger att en väninna som är några år äldre än jag gav mig sånglektioner. Hon spelade piano och bad mig göra ljud av vokaler i sångton. Tonerna hon tryckte på vad var jag skulle lyssna på för att veta vilka tonlägen jag skulle använda mig av. Lätt är det absolut inte, men ändå roligt och lärorikt. Hon gav mig mycket positiv och ändå konstruktiv kritik på hur jag sjöng tonerna, så med tiden blev det lättare. Tyvärr var jag sjuk så jättemycket under höstens gång att det hindrade mig från att sjunga ordentligt, men så ofta jag kan sjunger jag gärna. Jag har en falsettröst, så min väninna som tog roll som min sånglärarinna gav mig tips på hur jag skulle göra för att inte överanstränga rösten. Det är inte lätt att sjunga "rätt", men jag tror att alla kan sjunga med rätt hjälp. Alla tontyper passar inte alla röster, men jag tror att alla röster kan sjunga sina egna tontyper.


Sång och musik räddar liv. Jag vet inte hur många gånger sången har lugnat ner mina ångestattacker. Som avslutning av detta inlägg så tänkte jag dela med mig av några favoritlåtar och fråga vilka favoriter ni har.



Vi hörs och ses snart igen, kära läsare. Delta gärna i denna musikdiskussion och dela med er av era favoriter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar