fredag, februari 12, 2016

Klädinspiration och Morticia Addams!

Hej på er! Innan jag inleder handlingen för detta blogginlägg vill jag tydliggöra en sak: Jag är otroligt anti-modeinlägg. Faktiskt så tycker jag otroligt illa om modefrågor överhuvudtaget, men däremot så finner jag personliga stilar riktigt intressant. Därför kommer detta inte att handla alls om något vare sig nytt eller gammalt mode, det kommer att handla om min egen klädstil och hur jag från början inspireras till den.

Många tror att jag bär gotiska plagg för uppmärksamhetens skull då de sticker ut väldigt mycket. Givetvis ser jag varför folk tror det, men så är inte fallet. Jag bär inte gotiska kläder för att det är coolt eller utstickande, jag bär det för att jag finner det bekvämt. Det kan även tilläggas att jag trivs i den stilen och känner mig vacker när jag bär gotiska kläder. Ibland behöver de inte ens vara just gotiska, bara svarta.

Andra tror att jag fick inspiration till min klädstil från Morticia Addams från The Addams Family, vilket jag finner lite mer förståeligt även om det inte heller stämmer. Hur jag började trivas i svarta kläder från början kan jag inte minnas, men jag minns att jag började bära svart allt oftare och tillslut alltid under vårsommaren år 2007 - alltså för nio år sedan. Tiden går då verkligen fort. Under hösten år 2010 började jag inskaffa några kläder som kunde definieras som gotiska. Tidigare bar jag plagg som var svarta, men inte precis gotiska.

 

Sedan kom sommaren år 2011, som förvandlade min stil från svart och halvgotisk till enbart helgotiskt svart. Jag var i Finland och åkte från Raumo till Helsingfors, där en av mina kusiner visade mig en alternativ klädbutik kallad Morticia. Oh, än idag älskar jag den butiken! Ägarinnan av butiken visste precis vad jag behövde till min kommande samling av gotiska kläder, så hon tog fram några plagg åt mig att testa. Det blev en svart klänning, en svart korsett och en svart tyllkjol. Självklart älskade jag kläderna och köpte dem direkt.

(Fotot är från den sommaren när jag precis hade kommit hem till min kusin efter att ha köpt dessa plagg.)

Att jag älskar butiken Morticia går inte att förneka, men det stämmer alltså inte att jag fick klädinspiration från Morticia Addams. Våren år 2012 så jämförde dock en väninna min gotiska stil med Morticia Addams, Det var en bra jämförelse, måste jag säga, för jag hade inte en tanke på likheten alls innan. För mig var det bara en elegant, egen och ny stil som jag blev alltmer förtjust i med åren. Sedan dess har jag ofta jämförts med den mycket eleganta Morticia Addams. Varje gång någon jämför mig med henne smickras jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar