fredag, februari 05, 2016

Dick Grayson - Robin!

God kväll på er! Ikväll tänkte jag skriva gårdagens utlovade fangirlinlägg om en karaktär från Batman: The Animated Series, vilket som titeln avslöjar blir Dick Grayson - Batmans förste Robinvän. Jättefin gosse!

Det finns så mycket att tala om kring denne fantastiske pojke, så vi börjar med hans bakgrund. Oh, vad jag älskar den här pojkens backstory om hur han hamnade hos Batman. Han var en gång i tiden en cirkusakrobat när han var barn. Efter en hemsk händelse under en föreställning förlorar han sina föräldrar som dödas av en man vid namn Tony Zucco. Hur gammal Dick Grayson är när hans föräldrar dör är jag osäker på, men jag skulle gissa på någonstans från tio till tolv år. Resten av cirkusfolket erbjuder att adoptera Dick efter att hans föräldrar dör, men polisen befarar att det inte är tryggt och då erbjuder Bruce Wayne att adoptera pojken. Bruce och hans butler Alfred tar hand om Dick, som senare får veta att han har hamnat hos Batman och blir tränad i brottsbekämpning. Hans färdighet som cirkusakrobat kommer till stor nytta när han senare blir Batmans medkämpe Robin. Dick Grayson tränas att bli Robin och längtar efter hämnd mot Tony Zucco.



Åren går och Dick utvecklas alltmer som Robin. I de två episoderna "Robin's Reckoning, part 1" och "Robin's Reckoning, part 2" får vi se hur Dick hamnade hos Bruce, men också hur stor hämndlystnad han känner mot Tony Zucco. Faktiskt så är hämndlystnaden så stor att han låter sina känslor överta förnuftet.

Till Robins fördel så måste jag säga att det är förståeligt att han hungrar efter hämnd. Vem skulle inte göra det i hans situation? Särskilt med tanke på att han var en liten pojke när hans föräldrar mördades. Exakt hur gammal Dick är när serien utspelar sig vet jag inte säkert, men eftersom han studerar på college så misstänker jag att han är någonstans i tidig tjugoårsålder, kanske högst tjugotre år. Nästan alla kallar både Dick och Robin för "ungen" eller "pojken", därför misstänker jag att han är under åtminstone tjugofem.

Fast återigen, hans träning hos Batman ger ju resultat med åren. Han är en otroligt skicklig akrobat, vilket som sagt kommer till nytta när de bekämpar skurkar. Det är sällan vi ser honom som Dick Grayson, oftast är det Robin, men han akrobatik är lika fantastisk oavsett vilket namn vi ska använda till honom. I adore him!

Visst förekommer det att både Dick Grayson och Robin hamnar i problem ibland, men sättet han utsätter sig i fara för Batmans skull är rörande. Deras band som far och son är otroligt rörande, även om en ser dem som bröder är bandet rörande. Att Robin ofta försätts i faror är nästan alltid för att han försöker hjälpa Batman på ena eller andra sättet, aldrig någonsin under seriens gång försätts han i fara för själviska syftens skull.

Dick Grayson, eller Robin, är dessutom en väldigt ljus och optimistisk karaktär. Han är smart, modig och även vänlig, men han vill inte bli behandlad otacksamt. Fast även när Batman inte alltid säger tack eller erkänner sig behöva hjälp så finns Robin där för honom, vilket inkluderar otacksammare stunder.


Jag älskar verkligen den där pojken. Han är så fantastiskt intressant och även smart. Det som jag gillar minst med honom skulle vara hans intresse för TV-spel, men även det visar sig komma till nytta ibland. Han är även fantastiskt duktig på att lista ut gåtor, vilket också kommer till nytta under brottsbekämpningen.



Ja, jag tror egentligen inte att jag behöver tillägga så mycket mer. Jag tycker att Dick Grayson gör hela den tecknade serien, så mycket avgudar jag honom. Faktiskt så önskar jag att serien handlade om honom, för han är den intressante hjälten i serien. Han är dessutom otroligt mänsklig; Lite kaxig ibland, något impulsiv, men ändå riktigt godhjärtad. Sedan, innan någon av er säger det: Jag är medveten om att hans egentliga namn är Richard Grayson, men alla i serien kallar honom Dick. De enda som säger Richard är skolpersonerna och polisen, de andra säger Dick. Visst tycker jag mer om namnet Richard, men det är oväsentligt här.

Fast att vi är klara med detta inlägg betyder inte att vi är klara med ämnet. Fler inlägg som kretsar runt denne tjusige pojke kommer ännu, så håll ögonen öppna. Ha en bra kväll och delta gärna i denna fangirldiskussion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar