söndag, januari 24, 2016

Värktabletter vid smärta!

God kväll, kära läsare. Som ni nog minns så skrev jag igår ett inlägg om menstruation och värker, ikväll ska vi gå vidare på ämnet smärtor och även ta upp tabletter mot smärtor. Tabletter som ipren, alvedon, burana, med fler. Känsliga läsare varnas, för menstruationsspåret kommer också att fortsätta i det här inlägget.


Som jag tror att jag tog upp i mitt inlägg igår så kan jag få fruktansvärt ont under menstruationens gång, så ont att jag måste ta flera värktabletter på en dag. Igår var jag tvungen att ta tre iprentabletter för att inte smärtan skulle få mig avsvimmad, vilket den nästan gjort många gånger tidigare. Idag vaknade jag mycket tidigt på morgonen i fruktansvärda smärtor och kunde knappt gå upp ur sängen, men för att kunna lindra smärtan var jag tvungen att tvinga upp mig för att komma åt värktabletterna. Jag svalde två alvedoner och la mig i sängen igen, men det tog tid att somna om och även för tabletterna att göra minsta skillnad mot värken.

 

När jag sedan hade somnat om och vaknade igen så var ju smärtan inte lika hemsk som innan, men den kändes fortfarande. Därför fick jag ta en ipren för att lindra det som var kvar av värken. Efter frukosten var det sedan dags att åka in till stan för att träffa Femifantasy igen. Av personliga skäl så fick jag sjukskriva mig under tisdagen och torsdagen, så därför var det viktigt att komma iväg idag. Värktablettens effekt höll i sig ett tag, men när jag satt på bussen kände jag hur smärtan sakta började smyga sig tillbaka igen. Nu var det ju dock försent att göra någonting åt saken, så det var bara att bita ihop och hoppas att det skulle lugnas.


Sedan sågs vi i Femifantasy på Café Dox i Gamla stan, där vi håller till just nu för att lokal saknas. Jag tog upp lite saker med dem och berättade om en billig lokal i närheten av där jag bor, så eventuellt ska vi försöka hyra den nästa vecka. Eftersom det inte gick att göra så mycket praktiska övningar på caféet så började vi även diskutera vissa feministiska samhällsfrågor, vilket alla deltog i ordentligt. Tyvärr så började smärtorna komma ikapp mig igen nu och jag var tvungen att ge mig av hemåt för att komma åt värktabletter igen.


Väl hemma så rusade jag in i köket för att svälja en ipren och en alvedon för att lindra smärtan. Nu i skrivande stund, alltså lite över två timmar senare, börjar tabletterna äntligen ge effekt. Trots att större delen av smärtan är över nu så är jag ju givetvis fortfarande jättetrött och utmattad, för som ni nog förstår så tar ju all denna fruktansvärda mensvärk på krafterna. Det värsta är att jag känner mig som en drogmissbrukade under min menstruation eftersom jag måste ha värktabletter tillgängliga nästintill hela tiden. Givetvis så överskrider jag aldrig doserna som rekommenderas, men det tar ändå på krafterna att konstant behöva bekymra sig för när värken slår till igen. Som jag nämnde igår så misstänker jag ju ännu att jag kan ha endometrios, men vet att den diagnosen är svår att få. Visst klarar jag mig på värktabletter, men jag blir ändå som förstörd under första halvan av menstruationen varje månad. Moder Jord hatar mig verkligen.


Nu, åter till värktabletterna innan vi avslutar. Jag är absolut inte något fan av tabletter. Tvärtom så anser jag att sådana ska undvikas i den mån som är möjlig, men samtidigt så anser jag att det är dumdristigt att vägra tabletter om inga andra alternativ finns. Vore det inte för ipren och även till viss del alvedon så skulle jag vara livlös en gång i månaden, vilket jag helt klart inte är ensam om. Återigen så är ju menstruation och smärtor ett riktigt tabubelagt ämne, men jag förstår verkligen inte varför. Det är ju en så naturlig sak och som om inte smärtan vore tillräckligt ska vi med livmoder också tydligen behöva skämmas för detta naturliga ting. Ändå påstås det att Sverige är så jämställt, så accepterande, med mera. Fast det är klart; Det gäller oftast bara landets rikaste medborgare, inte den så kallade "underklassen". Menstruation, svagheter och smärtor måste vi våga tala mer om. Dessa egenskaper är så naturliga att det är bortom ofattbart att folk ska behöva skämmas för dem. Ta också bort tabun kring värktabletter, för den behöver också brytas!


En sista sak i det här inlägget: Ni som läser detta och själva har endometrios eller andra mensproblem, hur gör ni för att lindra smärtorna? Kontaktar ni läkare, tar ni värktabletter eller försöker ni uthärda smärtan på annat sätt? Delta i diskussionen och hjälp till att bryta tabun kring menstruationen. Tack för er hjälp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar