lördag, januari 23, 2016

Tabubelagda ämnen: menstruation och värker!

God kväll, trogna läsare! Ikväll tänkte jag ta upp ett ämne som jag vet är riktigt känsligt för många, nämligen mensvärk. Faktiskt så förstår jag inte varför det är så tabu- och skambelagt, för i själva verket är det ju så naturligt. Jag är en av många personer som får mycket besvär vid menstruationen. De senaste gångerna har jag "bara" drabbats av utmattning, värker och dåligt humör, men det har varit värre än så många gånger.

"Varför mens? Det hör man ju om hela tiden och det är så himla äckligt!"
Nej, låt mig sätta stopp innan ni går längre än så. Det är fortfarande ett problem att det anses som äckligt och onaturligt, för att nu inte tala om vilket stort problem det är att så många skäms över någonting så naturligt som menstruation. Vi som föds med en livmoder har inte valt menstruationen och kan inte göra så mycket åt den, så varför ska vi behöva skämmas för den? Det är också ett enormt problem när vi inte tas på allvar när vi talar om våra smärtor. Oftast får vi höra "Det är ju bara mensvärk, det går över", men så enkelt är det inte alltid. Många behöver läkarhjälp för att uthärda sina smärtor, jag har själv länge övervägt att söka hjälp för mina besvär. När jag har mens så blir jag oftast helt förstörd och onåbar i flera dagar på grund av smärtor.

Det finns även en sjukdom kallad endometrios, som drabbar väldigt många personer. Även det tror jag är vanligare än många tror, men att det är så tabubelagt att många skäms för att tala om det. Jag har ganska så nyligen börjat läsa på om det, så jag kan inte påstå mig veta så jättemycket ännu. Det jag däremot vet för ett faktum är att endometrios kan skapa fruktansvärda smärtor som kan leda till bland annat depression. Sedan är ju alla symptom olika från individ till individ, men så är det ju med allting. Endometrios är en obotlig sjukdom, men inte direkt livshotande. Ibland kan även symptomen variera under olika perioder, ibland känner man av besvären jättemycket och i vissa perioder känns sjukdomen inte av minsta lilla. Jag misstänker ibland att jag har endometrios, men har inte fått någon diagnos. Väldigt få får en sådan diagnos.

Varför vi måste bryta menstabun kan diskuteras om i all evighet, men vi avslutar för ikväll. Om du tycker att mens är någonting äckligt så kanske du är en av många som vill att folk ska lida i tystnad, men det hoppas jag verkligen inte att du är. Våga tala mer öppet om mens och besvären som kan tillkomma. Medverka i att bli av med tabun en gång för alla och stå upp för alla som får fruktansvärda smärtor. Tack för att du deltar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar