lördag, januari 23, 2016

Trilogin Drakskeppet!

Hej, bästa läsare! Nu är det än en gång dags för mig att dela med mig av lästips för bokälskare. Den här gången ska vi ta upp böckerna Drakskeppet, Det Gyllne Svärdet och Borgen i Fjärran som alla är varsin del i en trilogi om en liten fransyska som kidnappas till den kalla Norden. De är skrivna och illustrerade av den mycket skickliga Maj Bylock, som även har skrivit böckerna Skatter ur Bibeln, Syster Pelle och Djävulsögat, med fler. Den här gången ska vi som sagt tala om barnbokstrilogin Drakskeppet, så vi börjar väl nu helt enkelt med den första boken. (Låt er inte luras av ordet "barnbok". Alla delar passar alla åldrar.)


Drakskeppet berättar om en fransk tioåring vid namn Petite, som är dotter till en stor riddare i det forna Frankrike. Petite har flera äldre systrar och även bröder som sällan är mycket till sällskap för en liten tioåring som vill leka istället för att göra sysslor. På den här tiden fick flickor varken lära sig att simma, rida, läsa eller annat som ansågs vara mannens jobb, därför fick Petite aldrig närvara på sina bröders lektioner. Flickorna förväntades lära sig sy med silkestråd och ta hand om fina gäster. För Petite var det dock mycket intressantare att få lära sig att läsa, simma, med mera, därför så brukade hon ibland smyga sig in till sina bröders lektioner utan att någon märkte henne. Hon var så liten att hon inte märktes av så lätt, därav namnet Petite som betyder "liten". En kväll när Petite är en bra bit utanför den stora borgen där hon bor så ser hon en hare som hon börjar jaga efter. Hade hon vetat vad som väntade henne den kvällen hade hon aldrig lämnat sitt trygga hem. Hon får se märkliga, otäcka skepp som rör sig in mot stranden och inser efter en stund att det är vikingar som har kommit för att plundra Frankrike. Hon kidnappas av en näslös viking och förs till hans skepp som tar henne till den kalla Norden, där hon blir såld som träl. (träl är ett annat ord för "slav".)



När jag började skriva det här inlägget hade jag tänkt skriva om alla tre böckerna, men kom sedan på att om jag skriver för mycket (alltså mer om vad som händer), så skulle all spänning för er försvinna. Därför så avslutar jag det här inlägget nu och ber er att stänga av datorn för att rusa till närmsta bibliotek för att söka upp denna fantastiska bok. Återigen, den passar alla åldrar. Jag gick på lågstadiet när jag läste den här trilogin för första gången, men älskar den än idag. Nyligen läste jag om böckerna och fick så mycket mer insikt i vad jag inte insåg då. Trilogin Drakskeppet är tre spännande berättelser om utanförskap, att vara annorlunda, tänka utanför ramarna, utsättas för rasism, med mera. Böckerna innehåller även en del nordisk mytologi, så jag rekommenderar att läsa dem ifall ni gillar berättelserna om Tor, Freja, Oden, med fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar