måndag, januari 25, 2016

En hjälpande hand till hemlösa!

God kväll, kära läsare. Ikväll tänkte jag skriva ett inlägg om att hjälpa utsatta människor, som till exempel hemlösa. Jag vill också markera att det berör ALLA hemlösa, alltså inte enbart svenska hemlösa.

Jag och min bästis talade nyss på telefon om vad vi människor skulle kunna göra för att utrota fattigdom och hemlöshet. Givetvis är detta en komplicerad sak att diskutera eftersom det inte finns något exakt svar på den frågan, men det finns många alternativ. Först och främst så måste vi börja värdera människoliv högre än vi värderar pengar, annars kommer vi ingenstans. Människoliv kan aldrig ersättas, men det kan alltid pengar. Både jag och min bästa vän är övertygade om att vi skulle komma en bra bit på vägen om alla människor drog sitt strå till stacken genom att exempelvis ge åtminstone en krona om året till välgörenhet. Allra helst mer än så, givetvis, men varenda krona är av värde för att kunna hjälpa utsatta individer och folkgrupper.

Sedan finns det ju givetvis annat man kan göra också. På väldigt många platser sitter olika människor och ber om pengar till mat för att de inte har något hem att gå till. I den här frågan har jag bråkat med otroligt många främlingsfientliga människor som kallat dessa hemlösa för vidriga saker som "pack", "parasiter", "luder", med mera. Hur folk kan vara så vidriga mot sina medmänniskor undgår mitt förstånd helt. Det är ingen som tvingar en annan att ge pengar till hemlösa, men det är väldigt fint att vissa människor faktiskt gör någonting för att hjälpa. Att det är jobbigt att se på denna misär som många lever i kallas för samvete. Självklart vill du inte se någon människa må så dåligt och ha det så svårt, men det är ingen konstig känsla alls. Tvärtom så tyder det på att du har någonting som kallas för empati. Det kan tilläggas att dessa utsatta grupper sällan är krävande, tvärtom så är de ofta tacksamma för det lilla de får - vad de nu än får av dig.

Nu ska jag dela med mig av vad jag brukar göra för att hjälpa utsatta människor i nöd, även om det är lite:
I lördags skrev jag ju ett inlägg om den tabubelagda menstruationen, vilket spelar en viktig roll i vad jag gjorde i lördags. Som jag skrev så hade jag fruktansvärda värker, men var ändå tvungen att sätta mig på bussen för att åka till mataffären. Jag hade nämligen slut på frukostmat hemma. Dessutom så hade jag kvällen innan, i stress och trötthet, köpt fel vara på Ica Maxi. Jag skulle köpa rökt skinka, istället blev det rökt kalkon av misstag. Därför tänkte jag i lördags att jag inte visste vad jag skulle göra med denna kalkon eftersom jag redan hade hunnit öppna paketet, men visste att jag inte skulle äta skivorna själv. Då kom jag plötsligt att tänka på att det brukar sitta en hemlös kvinna där utanför butiken jag brukar handla i, så jag bestämde mig för att ge henne kalkonen. När jag väl kom fram till butiken så lämnade jag kalkonpaketet vid hennes filtar, hon var nämligen inne i butiken. (Antagligen ville hon värma sig eller så hade någon vänlig själ givit henne några kronor att handla någonting för.) Med tanke på att det är förkylningstider fick hon även några paket näsdukar av mig. En annan kvinna som brukar vara i hennes sällskap ibland fick också några paket näsdukar av mig, sedan även ett stort paket med kexchoklad som hon skulle dela med sin väninna (eller är de kanske systrar?). I vilket fall som helst så blev båda riktigt tacksamma för vad de fick, även om det nu egentligen inte var så jättemycket. Visst önskar jag att jag kunde göra mer, men jag kan ju inte hjälpa dessa människor så mycket som jag skulle vilja eftersom jag måste försörja mig själv också.

Om nu alla människor kunde göra åtminstone lite för att hjälpa utsatta människor så skulle vi komma en väldigt bra bit framåt, men som sagt så måste vi börja värdera människor högre än pengar. Förutom det så måste vi sluta döma människor efter samhällsklass, för de fattigaste blir oftast stämplade som exempelvis lata eller omotiverade. Dock så är många "lågklassjobb" otroligt viktiga, ett exempel är hemtjänsten. En höginkomsttagare förtjänar inte att hyllas mer än en låginkomsttagare, för många gånger är de lågt avlönade jobben de allra viktigaste. Vården är ett jätteviktigt exempel. Jättedålig lön, men så jätteviktigt yrke.

Sedan finns det ju många andra utsatta grupper också. Hemlösa är bara en droppe i ett stort hav, men inte mindre viktiga för det. Femifantasy har bestämt att skänka en viss del av eventuella föreställningsinkomster till bland annat kvinnojourer, för också kvinnor är en riktigt utsatt grupp. ALLA kan göra skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar