lördag, september 26, 2015

Lästips för feminismnybörjare!

Hej igen, kära läsare! Som ni kanske minns så skrev jag för en tid sedan ett inlägg med trettiotre olika anledningar till att jag är feminist. Självklart finns det fler anledningar än jag skrev just då, men det ska vi inte tala om just nu. Den här gången tänkte jag att vi skulle tala om feminism och fördjupning i det.

Feminism är ett jättebrett ämne och patriarkatet vi lever i är inte en enkel sak som går att ta på, det krävs ganska så mycket fördjupning i både feminism och patriarkat för att se varför vi behöver feminism än idag i Sverige. Tyvärr så märker jag ofta att många inte vill kalla sig för feminister för att de får dåliga intryck av så kallade "extremister". Dessvärre är det ju också väldigt lätt att gå in på forum på nätet för att läsa om feminism och då vet man inte vad för personer man stöter på. Alla människor, feminister eller inte, är inte trevliga och alla forum på nätet är inte nybörjarvänliga. Därför rekommenderar jag verkligen inte att börja på nätet om man inte redan är riktigt insatt i feminismens betydelse. Jag rekommenderar att läsa böcker och även gå på föreläsningar som är nybörjarvänliga. Vill du som nybörjare eller oinsatt person veta mer om feminism så bör du verkligen inte söka dig till forum på nätet för mer kunskap, såvida du inte vet helt säkert utan det minsta tvekan att forumen är nybörjarvänliga. En väninna till mig jämförde feminism med avancerad matematik, vilket var en bra metaforisk jämförelse. Ska du klara av högskolematematik så måste du först klara av grundmatematik, för till högskolenivå är det en lång väg att gå för någon som inte kan matematik från grunden. Samma sak gäller ju dock egentligen för allting. Du skulle ju knappast sätta en nyläslärd sjuåring i ett klassrum tillsammans med gymnasieelever för att studera exempelvis litteratur.

Eftersom också feminismen är en så otroligt bred ideologi och har så många olika grenar så rekommenderar jag att du börjar att läsa några nybörjarvänliga böcker. Att jag började kalla mig feminist från början inleddes med ett intresse för kvinnohistoria, så jag rekommenderar varmt böckerna "Flickornas historia" om du vill fördjupa dig i feminism. De finns uppdelade i tre olika böcker och är riktigt nybörjarvänliga.


Dessa tre böcker är dessutom vackert illustrerade och riktigt lättlästa eftersom de är riktade mot en ung publik, men även vuxna i alla åldrar kan njuta av dessa böcker. Jag var runt 13 år gammal när jag läste den första boken och jag älskade den direkt. Den första boken i bokserien "Flickornas historia" var vad som fick mig att fördjupa mig i kvinnohistoria från starten, vilket senare ledde till att jag började kalla mig feminist.

Visst finns det också många andra intressanta böcker som kan öppna upp ögonen för varför vi behöver feminism än idag, men dessa är mina personliga favoriter. Som sagt så rekommenderar jag verkligen inte att delta i forum på nätet om du inte är insatt i feminism, för det är inte säkert att dessa forum är nybörjarvänliga och då vet du aldrig vilka människor du börjar diskutera med. Så undvik tidig fördjupning. Börja från grunden med någonting nybörjarvänligt och vänd dig till forum när du är redo för det, men ta god tid på det och sök efter så mycket nybörjarvänligt feminismmaterial som bara möjligt om du vill veta vad feminism handlar om eller vill få kontakt med andra feminister. Dyk inte för fort, lär dig simma först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar